03/12/2015

logouniverseel1 m2

Van Hool bouwt 30 trambussen voor Belfast

ExquiCityBelfast1

Koningshooikt - Van Hool, de Belgische onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen, heeft een contract gesloten met het ‘Department for Regional Development’ van Noord-Ierland voor de levering van 30 enkel-gelede hybride trambussen van het model Exqui.City aan Belfast Rapid Transit (BRT). De oplevering van de voertuigen is voorzien midden 2018.

Belfast Rapid Transit (BRT) is een innovatief en ambitieus project dat tegen september 2018 een nieuw en dynamisch openbaar vervoer wil ontwikkelen voor de Belfast metropool. De 30 Exqui.City’s zullen vanaf september 2018 ingezet worden op een traject van 20 km lengte, waar prioriteit wordt verleend aan deze trambussen. Het traject verbindt Oost Belfast met West Belfast en Titanic Quarter, via het stadscentrum.

Mevrouw Michelle McIlveen, Minister voor Regionale Ontwikkeling van Noord-Ierland, gaf volgende toelichting bij de bekendmaking : “Het Noord-Ierse Department for Regional Development wil met het nieuwe openbaar vervoerssysteem, de bevolking van Belfast metropool een betere en snellere toegang tot de arbeidsmarkt, ziekenhuizen, winkels, scholen, hogescholen en ontspanningsplaatsen, bieden.”

Het BRT-systeem wil gebruik maken van kwalitatief hoogstaande snelle doorvoer voertuigen die een moderne, comfortabele omgeving voor passagiers bieden op het vlak van ruimte, veiligheid en on-board informatie. Het BRT-systeem verbindt volledig en zorgvuldig uitgeruste haltes langs de busbaan die de gebruikers gemakkelijk en snel toegang tot de voertuigen bieden. Real time informatie-systemen bieden de reizigers de mogelijkheid om op eenvoudige wijze de reisweg te plannen. Off-voertuig ticketing en -validatie versnellen het op- en uitstappen van de reizigers en verhogen dus de operationele snelheid. Met de inzet van de BRT wil het Department for Regional Development een snel, betrouwbaar, comfortabel en aantrekkelijk alternatief bieden voor privé-gebruik van de auto.

De 30 enkel-gelede Exqui.City’s zijn voorzien van een hybride (diesel-elektrische) aandrijving waarbij de energie die vrijkomt bij het remmen, opgeslagen en vervolgens, bij het vertrek aan de halte, vrij gegeven wordt. Het voertuig zal dus in elektrische modus vertrekken aan de halte. Het zijn de eerste zogenaamde trambussen die Van Hool bouwt met het stuur rechts in de afgesloten chauffeurspost. De voertuigen zijn voorzien van 3 dubbele elektronische deuren die het in- en opstappen snel en veilig laten verlopen. De voertuigen hebben een capaciteit van 106 personen (44 zittend, 61 staand en 1 plaats voor rolstoelgebruikers). Alle voertuigen zullen uitgerust worden met gratis Wi-Fi.

Filip Van Hool, CEO bij Van Hool nv, verklaart : “Dit is het tweede belangrijke trambussen-order dat we op veertien dagen tijd aankondigen. Twee weken terug mochten we het order voor 20 elektrische trolley trambussen voor Linz (Oostenrijk) aankondigen. Dit order voor Belfast is uniek omdat we nu ook voor het eerst in het Verenigd Koninkrijk voet aan wal zetten en dus een trambus met stuur rechts zullen bouwen. Beide orders samen zijn goed voor 50 stuks en daarmee loopt het orderboek aardig vol voor de trambussen. Meer dan ooit blijkt dat de trambus als een volwaardig openbaar vervoersmiddel beschouwd wordt en dat onze visie op openbaar vervoer, om hoogwaardige voertuigen te bouwen op een meervoudig aandrijvingsplatform, de juiste is. Hoeft het gezegd dat dit goed is voor de tewerkstelling in de vestiging van Koningshooikt waar we ons moeten toeleggen op het bouwen van voertuigen met een hoge toegevoegde waarde, zoals deze Exqui.City. Immers, op het vlak van reguliere stadsbussen is de concurrentie moordend met concurrenten die deze bussen bouwen in lage kostenlanden zoals Tsjechië en Turkije.”

De Exqui.City combineert de flexibiliteit van een bus met de efficiëntie van een tram. De trambussen hebben een duidelijk futuristisch design en een hoog niveau van comfort met airconditioning, een laag geluidsniveau en zachte verlichting. De toegankelijkheid is optimaal met een lage instap en een vlotte toegang dankzij de drie of vier grote toegangsdeuren. Voor dit type voertuig kan de klant kiezen uit verschillende aandrijvingsvormen. Het meervoudig aandrijvingsplatform maakt van de Exqui.City, zowel in 18m als 24m versie, een basis voor het gebruik van verschillende milieuvriendelijke aandrijfsystemen zoals trolleybussen, hybride systemen, brandstofcellen of batterijen.

Van Hool biedt met de Exqui.City, te verkrijgen in 18m en in 24m versie, een realistisch antwoord op de vraag naar veilig, milieuvriendelijk, efficiënt en kostprijsgunstig stedelijk openbaar vervoer. Steden zoals Metz (F), Barcelona (E), Parma (I), Genève (CH), Luxemburg (L), Malmö (S) Bergen (N), Martinique (F), Hamburg (D) en Linz (A) hebben om die reden voor de Exqui.City geopteerd.

Van Hool is een Belgisch onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen. Het bedrijf, opgericht in 1947 is gevestigd in Koningshooikt. Het overgrote deel van de productie is bestemd voor Europa en Amerika. Van Hool telt ruim 4.750 medewerkers wereldwijd waarvan het grootste deel uiteraard in de productievestigingen in Koningshooikt en Bree (België) en in Skopje (Macedonië).

EINDE

Redacteuren, voor inlichtingen kan u contact opnemen met:

Dirk Snauwaert, Public Relations Manager bij Van Hool, Bernard Van Hoolstraat 58,
2500 Lier (Koningshooikt), België. Tel: +32 (0)3 420 22 12; Gsm: +32 (0)499 555 032;
e-mail: dirk.snauwaert@vanhool.be.
Website: www.vanhool.be Website Exqui.City: www.exquicity.be

 

BELFASTRAPIDTRANSITMCOOPER2small

ExquiCityBelfast3small

m1 m4
m6
m7 taalpools