09/07/2015

logouniverseel1 m2

Van Hool levert aan BASF prototype 45’ tankcontainer voor het spoor.

BASFlow2

Koningshooikt - Van Hool, onafhankelijk constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen, heeft voor en samen met BASF een nieuwe 45’ tankcontainer voor het spoor ontwikkeld. Deze tankcontainer biedt in combinatie met een containerwagon talrijke voordelen ten opzichte van de klassieke tankwagon .

De tankcontainers van 20’ tot 30’ die vandaag reeds bij het gecombineerd vervoer (spoor, water, weg) worden ingezet zijn de basis voor deze ontwikkeling. Het doel was een nieuw systeem te creëren dat het conventionele spoorvervoer even flexibel en snel maakt als het gecombineerd vervoer zonder het voordeel van de bestaande hoge laadvermogens bij het conventionele spoorverkeer in te boeten.

De 45’ tankcontainer heeft, met een volume van 63000 liter en een toelaatbaar gewicht van 75 ton, een laadvermogen dat het dubbele is van een actueel gebruikelijke tankcontainer en dat bovendien vergelijkbaar is met een chemietankwagon. De nieuwe voor het spoor geoptimaliseerde tankcontainer beschikt over dezelfde techniek als de tot nog toe gebruikelijke 20 tot 30 voet metende tankcontainers. De 45’ tankcontainers kunnen ingezet worden voor het spoorvervoer, de binnenscheepvaart en, in lege toestand, ook bij het wegvervoer. Daarenboven worden zij toegelaten voor containeropslag. Bovendien zijn zij uitgerust met moderne isolatietechnieken en verwarmingsmogelijkheden. De 45’ tankcontainer beschikt in vergelijking met de tankwagon over een hoger laadvermogen in verhouding tot zijn eigengewicht. De 45’ tankcontainer is afneembaar van de spoorwagon en stapelbaar. Zodoende behoeft de tankcontainer duidelijk minder infrastructuur en is hij flexibeler bij het beladen en ontladen.

Kostenvoordeel in het conventionele spoorvervoer

Bij het transport tussen laadplaats en station evenals tussen station en losplaats valt een beduidend deel van de totale transportkosten in het conventionele goederenvervoer per spoor weg. Hier biedt de afneembare tank een reeks voordelen: er zijn minder wagons nodig en gebruikmakend van een kraan wordt de aanvoer verbeterd en kunnen reinigings- en reparatiewerkzaamheden sneller uitgevoerd worden.

BASFlow

De grootte van de nieuwe container biedt naast het logistieke voordeel bij het laden en de optimalisatie van de vloot nog meer kostenvoordelen ten opzichte van de tankwagon. Zo bedraagt de jaarlijkse circulatie van een tankwagon slechts gemiddeld 25.000 km, die van een containerwagon daarentegen 180.000 km. Globaal gezien draagt deze groot volume tankcontainer aanzienlijk bij om het conventionele spoorvervoer concurrentiëler te maken en meer ladingen van de weg over te brengen naar het spoor. BASF is van plan de nieuwe 45’ tankcontainers vanaf 2017 in te zetten.

Van Hool is een Belgische , onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen. Het bedrijf, opgericht in 1947 is gevestigd in Koningshooikt. Het overgrote deel van de productie is bestemd voor Europa en Amerika. Van Hool telt ruim 4.800 medewerkers wereldwijd waarvan het grootste deel uiteraard in de productievestigingen in Koningshooikt en Bree (België) en in Skopje (Macedonië).

 

EINDE

 

Redacteuren, voor inlichtingen kan u contact opnemen met:

Dirk Snauwaert, Public Relations Manager bij Van Hool, Bernard Van Hoolstraat 58,
2500 Lier (Koningshooikt), België. Tel: +32 (0)3 420 22 12; Gsm: +32 (0)499 555 032;
e-mail: dirk.snauwaert@vanhool.be.
Website: www.vanhool.be Website Exqui.City: www.exquicity.be

m1 m4
m6
m7 taalpools