01/06/2015

logouniverseel1 m2

Van Hool ontwerpt het openbaar vervoer van de toekomst

Van Hool toetst designstudie van “trambus” bij het publiek op UITP 2015 in Milaan.

ImpressionExterieur01lowres

Koningshooikt – Van Hool, onafhankelijk constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen, presenteert op het 2-jaarlijkse UITP-congres in Milaan, Italië (8-10 juni 2015 in het MiCo, Milano Congressi) een designstudie van de Exqui.City, de zogenaamde trambus die borg staat voor hoogwaardig openbaar vervoer. Met deze designstudie geeft Van Hool een antwoord op de steeds hogere eisen die gesteld worden door reizigers en openbare vervoersmaatschappijen omtrent comfortabel, punctueel, flexibel, milieu- en kostenvriendelijk openbaar vervoer.

Van Hool vertrok van de bestaande Exqui.Cityeen bij het ontwerp van deze designstudie. De ontwerpers bij van Hool onder leiding van Jan Van Hool, Directeur Design en Ontwikkeling bij Van Hool, hebben sedert de lancering van de Exqui.City in 2011 heel wat ervaringen genoteerd van reizigers en openbare vervoersmaatschappijen in Metz (F), Parma (I), Barcelona (E), Genève (CH), Malmö (S), Bergen (N) en Luxemburg (L) waar dit voertuig voor hoogwaardig openbaar vervoer reeds operationeel is.

Aan de buitenzijde van het voertuig valt onmiddellijk het grote egale oppervlak op zodat het moderne, sobere en gestroomlijnde karakter van de Exqui.City nog verder benadrukt wordt. Dit wordt bereikt door de ruiten naar boven en onder door te trekken. Het raam-oppervlak van het voertuig werd omzeggens 30% vergroot en reikt van het plafond tot bijna aan de vloer. Hierdoor verhoogt het ruimtelijk effect in het voertuig : een grotere lichtinval draagt bij tot een aangename reiservaring bij de passagiers.

In het interieur van de designstudie werd de beschikbare oppervlakte van de vlakke vloer nog verder geoptimaliseerd door het gebruik van wielnaaf-motoren. Hierdoor is nu sprake van een 100% vlakke vloer over de volledige lengte van het voertuig en een groter sta-oppervlak. Dit nieuwe concept van vloer biedt ook de mogelijkheid om, ter hoogte van de tweede instapdeur, extra plaatsen te voorzien voor rolstoel- en kinderwagengebruikers. De stoelen en banken kregen eveneens een nieuw ontwerp. De inrichting van het voertuig wordt sterk gekenmerkt door een ruime dwarsbank die opklapbaar is. Banken en stoelen worden aangekleed met nieuwe duurzame materialen. Bij de productie van deze stoffen komen er geen solventen meer aan te pas en wordt 70% minder water gebruikt. Bovendien is er bij deze nieuwe materialen 35% minder CO² uitstoot dan bij de productie van conventionele microvezel-stoffen. Eén van de nieuwe aangewende stoffen bestaat trouwens grotendeels uit gerecycleerd polyester. De nieuwe stoffen zijn bovendien heel zacht en comfortabel, gemakkelijk te onderhouden en hebben een hoge duurzaamheid.

Verder wordt het interieur getypeerd door de centrale lichthemel die kan gecombineerd worden met een indirecte verlichting. Boven de brede in- en uitstapdeuren zijn grote heldere elektronische schermen bevestigd om de reiziger te informeren omtrent de huidige en volgende haltes, de overstapmogelijkheden, toeristische informatie, etc… Met de beschikbare LED-verlichting (Red-Green-Blue-verlichting waarmee nog verschillende andere kleuren kunnen worden aangemaakt) regelt de conducteur, de sfeer en de gevoelstemperatuur in het voertuig.

En uiteraard zou de designstudie van het interieur niet compleet zijn mocht er geen aandacht geschonken worden aan de toegankelijkheid tot nieuwe media voor de passagiers. Wifi werd ingebouwd en in het voertuig zijn verschillende USB-laadpunten te vinden voor mobiele toestellen (smartphone en tablet).

Ook de chauffeurspost werd door de designers onder de loep genomen. De meest ingrijpende evolutie ziet men op het dashboard waar de bediening van het voertuig volledig gecentraliseerd is en waar alle functies en beelden (van de camera’s in het voertuig) bediend worden door middel van één centraal geplaatst 22” touch-screen dat voorzien is van de nieuwste optical touch sensor-technologie. Voor de integratie van de verschillende functies en de beelden werd de software ontwikkeld door VDH Software Solutions uit Niel. Enkel de wettelijk bepaalde noodstop-knop heeft nog een plaats gekregen op het dashboard. Deze ingreep resulteert in een sober, strak gelijnd dashboard dat helder en overzichtelijk te bedienen is.

Op het 2015 UITP World Congress and Exhibition (http://www.uitpmilan2015.org/) in Milaan, Italië, (van 8 tem 10 juni 2015) in het MiCo, Milano Congressi, Hall 3 - stand 140, wil Van Hool reacties horen en zien van de vele duizenden professionele bezoekers aan deze twee-jaarlijkse hoogmis voor het openbaar vervoer.

Van Hool is een Belgisch onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen. Het bedrijf, opgericht in 1947 is gevestigd in Koningshooikt. Het overgrote deel van de productie is bestemd voor Europa en Amerika. Van Hool telt ruim 4.750 medewerkers wereldwijd waarvan het grootste deel uiteraard in de productievestigingen in Koningshooikt en Bree (België) en in Skopje (Macedonië).

 

EINDE

 

Redacteuren, voor inlichtingen kan u contact opnemen met:

Dirk Snauwaert, Public Relations Manager bij Van Hool, Bernard Van Hoolstraat 58,
2500 Lier (Koningshooikt), België. Tel: +32 (0)3 420 22 12; Gsm: +32 (0)499 555 032;
e-mail: dirk.snauwaert@vanhool.be.
Website: www.vanhool.be Website Exqui.City: www.exquicity.be

m1 m4
m6
m7 taalpools