28/01/2016

logouniverseel1 m2

Van Hool investeert 15 miljoen euro in haar fabriek in Macedonië

Koningshooikt (België); Skopje (Macedonië) – Van Hool, onafhankelijk constructeur van bussen, autocars en industriële voertuigen, gaat de komende 4 jaren, 15 miljoen € investeren in haar productie-eenheid in Macedonië. Het bedrijf wil hiermee haar nummer 1 positie op de Amerikaanse privé-markt van autocars vrijwaren. Daarnaast wordt het verleden jaar gelanceerde EX-gamma, dat in Macedonië geproduceerd wordt, verder uitgebouwd voor de Europese markt en enkele exportlanden. Het bedrijf wil bovendien bepaalde marktsegmenten, die dreigen verloren te gaan, verder bewerken en plant hiervoor een aantal nieuwe producten die in Koningshooikt zullen ontworpen en ontwikkeld worden en in de fabriek in Skopje zullen gebouwd worden.

Het investeringsprogramma omvat een periode van 4 jaren waarbij, in een eerste fase (2016), een nieuw magazijn gebouwd wordt en de verfspuiterij uitgebreid wordt. In een tweede fase (2017-2018) worden de 4 productielijnen verdubbeld naar 8 zodat de productie-capaciteit uiteindelijk opgetrokken wordt naar 900 autocars per jaar in plaats van 500 voertuigen momenteel. Om deze verhoging van de productie-capaciteit te realiseren, worden in de komende jaren zo’n 400 medewerkers aangeworven. Tegen 2019 zullen in totaal 1250 medewerkers in Macedonië werken.

Filip Van Hool, CEO bij Van Hool nv, gaf volgende toelichting bij deze aankondiging : “Weet dat we deze investering liever hadden gerealiseerd in België, maar de nood is hoog en om de toekomst van de Van Hool-groep op lange termijn te vrijwaren, zijn wij genoodzaakt om te investeren in onze vestiging in Macedonië. Er zijn drie goede redenen om dat te doen :

  1. Van Hool wil haar nummer 1 positie, op de Noord-Amerikaanse privé-markt van autocars, vrijwaren. Het heeft heel wat moeite gekost om op die positie te raken en we zijn van plan om, ondanks de harde concurrentie van autocar-producenten uit de VSA, Canada, China, Mexico en Turkijke, die positie te behouden. De CX45 die in Skopje gebouwd wordt, doet het bijzonder goed op die Noord-Amerikaanse markt. Klanten zijn opgetogen over de rij-kwaliteiten en de afwerking van deze autocar. We hebben recent de CX35, een kleinere autocar waar veel vraag naar was bij onze klanten, op de Amerikaanse markt geïntroduceerd. Dit nieuwe voertuig zal ons helpen om onze positie te vrijwaren. Voor dit pas gelanceerde nieuwe model hebben we reeds 100 bestellingen genoteerd.
     
  2. Van Hool wil het verleden jaar gelanceerde EX-gamma, een volledig geëquipeerde, eerder gestandaardiseerde autocar voor de Europese markt en enkele exportlanden, verder uitbouwen. Tot op heden werden, van de verschillende types van de EX, ruim 150 bestellingen genoteerd. Onze Europese klanten, bestaande en nieuwe, tonen nu duidelijk hun vertrouwen in dit nieuwe voertuig. Mits het doorvoeren van enkele aanpassingen en ontwikkelingen, kunnen we dit gamma ook in enkele nieuwe exportlanden aanbieden.
     
  3. Van Hool wil een betekenisvolle rol blijven spelen op de markt van het openbaar vervoer. Naast de Exqui.City, de succesvolle trambus die instaat voor hoogwaardig openbaar vervoer en die gebouwd wordt in de productievestiging in Koningshooikt, willen we ook verder blijven inzetten op de standaard-segmenten van het openbaar vervoer. Hiertoe zal een nieuw voertuig ontworpen en ontwikkeld worden in Koningshooikt. Om met dit voertuig competitief op de markt te komen, zijn we genoodzaakt dit voertuig te produceren in onze fabriek in Macedonië. In de afgelopen jaren is duidelijk gebleken dat we, voor dit type van stadsbussen, niet meer competitief zijn met de in België gebouwde voertuigen. Bij recente openbare aanbestedingen, bleek dat we per voertuig aanzienlijk duurder waren dan directe concurrenten die deze wagens bouwen in Polen, Tsjechië of Turkije. Onze know how en jarenlange ervaring in dit domein willen we niet opgeven en daarom zijn we tot deze beslissing gedwongen.

Ik ben er van overtuigd dat dit de Van Hool-groep sterker zal maken. Trouwens, Koningshooikt blijft een belangrijke productieplaats en we wensen absoluut het beslissings- en innovatiecentrum van de groep in Koningshooikt te behouden, maar we mogen niet blind zijn voor de opportuniteiten die de vestiging in Macedonië voor de Van Hool-groep kan betekenen.”

Van Hool is een Belgische, onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen. Het bedrijf, opgericht in 1947 is gevestigd in Koningshooikt. Het overgrote deel van de productie is bestemd voor Europa en Amerika. Van Hool telt ruim 4.650 medewerkers wereldwijd waarvan het grootste deel uiteraard in de productievestigingen in Koningshooikt en Bree (België) en in Skopje (Macedonië).

EINDE

Redacteuren, voor inlichtingen kan u contact opnemen met:

Dirk Snauwaert, Public Relations Manager bij Van Hool, Bernard Van Hoolstraat 58,
2500 Lier (Koningshooikt), België. Tel: +32 (0)3 420 22 12; Gsm: +32 (0)499 555 032;
e-mail: dirk.snauwaert@vanhool.be.
Website: www.vanhool.be

m1 m4
m6
m7 taalpools