1991 - 1997: Klaar voor een nieuwe uitdaging

De gevolgen van de moeilijke jaren tachtig bleven niet uit. In de Europese toerismesector had de autocar toen een aandeel van 10%. Op drie jaar tijd vielen de registraties voor autocars in West-Europa terug van 27.000 tot minder dan 17.000! Als enige groeipool restte nog de markt van het openbaar vervoer, die vanaf 1993 door de Europese eenmaking zou opengaan.

1990

Een nieuw service onderdelenmagazijn werd gebouwd, alsook 2.000 m² nieuwe kantoren voor de I.V.-afdeling. Een nieuwe productie-hal voor de onderstellen van de integrale voertuigen van 6.000 m³ werd opgericht, en een gebouw van 4.000 m³ voor afwerking en productie-administratie.,Europa werd het aan-gewezen actieterrein. VAN HOOL wendde zich tot Zwitserland en Italië.

1990

1991

Lancering van de lagevloerbus A300 tijdens de UITP-tentoonstelling van Stock-holm.,Lancering van de T8 New Look. De touringcarmarkt bleef nog steeds terughou-dend in haar aankoopgedrag. In plaats van te kiezen voor een totaal nieuw concept hield Van Hool vast aan het bekende concept en de vormgeving van de T8. De klanten wisten dit te waarderen, en de hoge inruilwaarde was een extra pluspunt. Tijdens het Salon van Kortrijk werd de T815 Acron New Look uitgeroepen tot technisch beste touringcar.

1991

1993

De Waalse Vervoersmaatschappij schreef een offerte-aanvraag voor 317 stads- en interstedelijke bussen uit. De bestelling werd ten onrechte niet aan VAN HOOL toegekend. VAN HOOL werd na een juridische strijd in het gelijk gesteld, maar Renault VI leverde. In 1996 werd een nieuwe offerte-aanvraag uitgeschreven, opnieuw met juridische gevolgen. VAN HOOL kreeg toch een order van 205 bussen toegewezen.

1993

1994

VAN HOOL tekende een samenwerkingsakkoord met de Italiaanse firma De Simon. Sindsdien werden in tientallen Italiaanse steden VAN HOOL autobussen ingezet.,VAN HOOL tekende een samenwerkingsakkoord met de Griekse firma Sfakianakis Athene. Een levering van 143 stadsbussen voor de binnenstad van Athene was het directe gevolg.

1994

1995

De VAN HOOL voertuigen werden gelanceerd op de Duitse markt. In 1997 waren al 16 Duitse steden gewonnen voor het Van Hool concept.,De toestand op de I.V.-markt was minder rooskleurig, maar toch had een verdere automatisatie van de productielijnen plaats.,In deze periode ontwikkelde Van Hool een aantal autobussen met alternatieve energie-bronnen: een hybride autobus, een bimode trolleybus, een aardgasbus. Van Hool boekte hiermee bescheiden successen.,Van Hool leverde zijn 1000e touringcar voor de Amerikaanse markt af.,Het basismodel van het nieuwe touringcargamma T9 werd in première voorgesteld op het Salon van Kortrijk.

1995

1996

De ontwikkeling van de Super Groot Volume Oplegger was grensverleggend.,VAN HOOL begon in te spelen op de nieuwe trend om goederen intermodaal te vervoeren. Op korte tijd werd een compleet gamma tankcontainers ontwikkeld, waarvoor een aparte productielijn werd opgezet. VAN HOOL verwierf al snel een plaats in de top 3 van de tankcontainerproducenten.

1996