Van Hool bouwt 40 waterstofbussen voor Keulen en Wuppertal (Duitsland)

Van Hool bouwt 40 waterstofbussen voor Keulen en Wuppertal (Duitsland)
  • 30 bussen voor RVK Köln en 10 bussen voor WSW Wuppertal (Duitsland).
  • Grootste order ooit voor waterstofbussen in Europa.
  • Oplevering vangt aan in de lente van 2019.
  • Produktievestiging Koningshooikt bevestigt hiermee hoog-technologische know-how.

Koningshooikt (Lier) – Van Hool, onafhankelijk constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen, heeft een bijzonder betekenisvol contract gesloten met RVK Köln en WSW Wuppertal (Duitsland), voor de levering van 40 waterstofbussen van de nieuwste generatie. Dit order omvat 30 waterstofbussen voor Keulen en 10 voor Wuppertal en is meteen het grootste order voor waterstoffen dat ooit geplaatst werd in Europa. Deze hoog-technologische voertuigen zullen in de Van Hool-fabriek in Koningshooikt gebouwd worden. De eerste bussen worden opgeleverd in de lente van 2019. 

Filip Van Hool, CEO bij Van Hool, reageert bijzonder fier op deze aankondiging: “Waterstofbussen zijn voertuigen met een hoge toegevoegde waarde en die zijn van wezenlijk belang voor de productie-eenheid in Koningshooikt. Deze unieke bestelling, de grootste ooit voor waterstofbussen in Europa, is een serieuze opsteker voor het gebruik van de waterstof-technologie voor de aandrijving van bussen voor openbaar vervoer. In gans Europa maken Openbare Vervoersmaatschappijen hard werk van de “vergroening” van hun bus-vloot. Het stemt ons tevreden dat de Duitse stad Keulen, die reeds sedert mei 2014 twee Van Hool waterstofbussen in dienst heeft, een bijzonder positief gevolg geeft aan die opgedane ervaring. Hun betrokkenheid en engagement om de opgedane ervaring te delen, zal zich vertalen in de evolutie van het nieuwe te bouwen voertuig.”

Eugen Puderbach, CEO bij Regionalverkehr Köln GmbH (RVK), voegt daar aan toe: “Met waterstof aangedreven brandstofcellen-bussen behoren tot de milieuvriendelijkste voertuigen in het openbaar vervoer. Zij stoten geen schadelijke stoffen uit en zijn veel stiller dan conventionele stadsbussen. Met het gebruik van 30 extra bussen met brandstofcellen, gaan we consequent verder op de ingeslagen weg van duurzaam openbaar vervoer in ons verkeersgebied.”

Ulrich Jaeger, Geschäftsführer bij WSW mobil GmbH, voegt daar aan toe: "Omdat elektrische bussen in ons openbaar vervoers-netwerk niet het benodigde bereik bieden, zijn we blij dat we met de brandstofcel een milieuvriendelijk aandrijfsysteem in Wuppertal kunnen gebruiken. Omdat we ook op een milieuvriendelijke manier waterstof produceren, is ons project een one-stop-shop."

Van Hool bouwt reeds sedert 2005 waterstofbussen voor de Amerikaanse markt en sedert 2007 voor de Europese markt. Sedertdien heeft Van Hool reeds 53 waterstof-bussen gebouwd voor Noord-Amerika (21) en Europa (32). Daartoe dienen de 8 waterstof-aangedreven trambussen toegevoegd te worden die Van Hool bouwt voor Pau (Frankrijk) en die zullen opgeleverd worden in de tweede helft van 2019.

De 40 waterstofbussen voor Keulen (30) en Wuppertal (10) zijn hybride (brandstofcel en batterijen) voertuigen van het type Van Hool A330 met 2-assen en een lengte van 12 meter. Ze worden uitgerust met de nieuwste FCvelocity-HD85 Fuel Cell module van Ballard power Systems uit Vancouver,  Canada en zijn voorzien van een Siemens PEM elektrische tractie-motor met 210kW. Op de bus zijn 29 zitplaatsen voorzien, 46 (Keulen) en 49 (Wuppertal) staanplaatsen en is plaats voor 2 rolstoelgebruikers en ruimte voor een kinderwagen.

Dankzij de hybride aandrijving zullen de bussen, met een tankinhoud van 38,2 kg waterstof aan boord, een volledige dagtaak van de geplande 350 km kunnen uitvoeren.

De brandstofcellen vormen, samen met de lithium batterijen en de elektromotoren, de basis van de aandrijving. De aandrijving van de bus is vol elektrisch. Enerzijds wordt waterstof in de brandstofcel omgezet in elektriciteit, met waterdamp als enige uitstoot, en anderzijds zorgen de batterijen voor bijkomende aandrijving waar en wanneer dit nodig is. Dankzij deze hybride aandrijving en het hergebruik van de remenergie is het waterstofverbruik beperkt tot ongeveer 8 kg per 100 km. 

De aanschaf van nieuwe voertuigen past, enerzijds, in het kader van het ‘Nationale Innovatieprogramma Waterstof en Brandstofcellentechnologie’ en wordt gefinancierd door het Federale Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) in Duitsland en, anderzijds, gefinancierd door de “Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking” (FCH JU), het Europese privaat-publieke partnership  dat instaat voor het sneller introduceren op de markt van brandstofcellen en waterstof-technologie, dat opereert onder het EU-programma ‘Horizon 2020’.

Van Hool is een Belgische , onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen. Het bedrijf, opgericht in 1947 is gevestigd in Koningshooikt. Het overgrote deel van de productie is bestemd voor Europa en Amerika. Van Hool telt ruim 4.500 medewerkers wereldwijd waarvan het grootste deel uiteraard in de productievestigingen in Koningshooikt (België) en in Skopje (Macedonië).

EINDE

Redacteuren, voor inlichtingen kan u contact opnemen met:

Dirk Snauwaert, Public Relations Manager bij Van Hool,
Bernard Van Hoolstraat 58, 2500 Lier (Koningshooikt), België.
Tel: +32 (0)3 420 22 12; Gsm: +32 (0)499 555 032;
e-mail: dirk.snauwaert@vanhool.be

Van Hool bouwt 40 waterstofbussen voor Keulen en Wuppertal (Duitsland) - 0