Van Hool toont daadkracht op Busworld 2013

Kortrijk/Koningshooikt – Van Hool toont op de 22ste editie van Busworld in Kortrijk, ’s werelds belangrijkste twee-jaarlijkse hoogmis in de bus- en coachindustrie, haar daadkracht. Het bedrijf uit Koningshooikt dat bijna 4.000 medewerkers telt, maakt duidelijk dat het een onafhankelijke en betekenisvolle rol op de Europese en Noord-Amerikaanse markt wil blijven spelen in de industrie waarin het onderhand ruim 65 jaar actief is.

Filip Van Hool, CEO bij Van Hool nv, presenteerde een compleet TX-gamma uitgerust met de milieuvriendelijkere Euro6-motoren. Amper twee jaren geleden en eveneens op Busworld in Kortrijk stelde hij nog het compleet nieuwe TX-gamma voor. Ondertussen vonden ruim 800 stuks hun weg naar klanten in binnen- en buitenland, waarvan meer dan 200 eenheden met rechts stuur voor de Engelse markt. Bij de ontwikkeling van de verschillende TX-modellen werden de voorzieningen getroffen om Euro6-motoren tegen 2014 te integreren. Het bedrijf heeft woord gehouden en rust alle coaches uit met Paccar DAF Euro6-motoren. Er viel nog meer nieuws te rapen omtrent het TX-gamma: in november van dit jaar wordt de eerste TX op de Noord-Amerikaanse markt geïntroduceerd. Dat valt samen met de voorstelling van de nieuwe Commuter, de CX, eveneens voor Noord-Amerika bestemd. “We zijn fier dat we tot op heden reeds 125 TX45 en 600 CX45 coaches verkocht hebben”, stelde Filip Van Hool.

Op het vlak van openbaar vervoer stelde Van Hool een primeur voor, de nieuwe A308-E: een volledig electrische stadsbus van 9m50 lang en 2m35 breed, die inductief en conductief geladen kan worden. Het voertuig werd in Kortrijk gepresenteerd alvorens 3 exemplaren in de lente van 2014 in Brugge de dienst zullen uitmaken.

Nog meer goed nieuws viel er te rapen omtrent de Exqui.City, de zogenaamde trambus van Van Hool die de flexibiliteit van een bus combineert met de stiptheid van een tram. Sinds de introductie zo’n twee jaren terug werden reeds 92 eenheden van het voertuig verkocht aan steden zoals Parma, Barcelona, Metz, Genève, Luxemburg en Malmö en dat in zowel 18m enkelgelede als 24m dubbelgelede versie met verschillende hybride aandrijfvormen zoals diesel-electrisch, cng-electrisch en trolley

En om het Multi-Propulsion Platform helemaal tot zijn recht te doen komen kondigde Van Hool aan dat het reeds 22 hybride Fuel Cell bussen in de Verenigde Staten rijden heeft en 5 in Oslo. Momenteel worden in de fabriek in Koningshooikt nog eens 22 exemplaren van deze 0-emissie voertuigen gebouwd voor Aberdeen (10), San Remo (5) en Keulen (2). De Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn bestelde, met steun van de Vlaamse Regering, 5 stuks van het meest milieu-vriendelijke voertuig voor Openbaar Vervoer dat momenteel op de markt is.

Tot slot stelde Filip Van Hool dat op bedrijfsvlak de ambities onverminderd zijn: “Een jaar geleden startten we met de bouw van een gloednieuwe fabriek in Skopje, Macedonië. Vandaag kunnen we met fierheid stellen dat het eerste voertuig de fabriek verlaten heeft. Het was een enorme uitdaging. Ik ben bijzonder fier op het Van Hool-team dat dit werk gerealiseerd heeft binnen de vooropgestelde termijn en vooral binnen het budget dat hiervoor was uitgetrokken. Meer dan ooit sterkt dit ons en heeft Van Hool het vertrouwen om in de toekomst een onafhankelijke producent van bussen, coaches en industriële voertuigen te blijven die actief is op de Europese en Noord-Amerikaanse markt. Meer zelfs, met de productie-eenheden in België en Macedonië, kunnen we nu ook onze verkoopsactiviteiten uitbreiden naar Oost-Europa en het Midden Oosten.”