Hybride Fuel Cell

Op basis van de ervaringen met brandstofcelbussen
voor de Amerikaanse markt ontwikkelde Van Hool de
eerste Europese hybride brandstofcelbus met dezelfde
passagierscapaciteit als een dieselbus en met alle modern
comfort.
Testen doorheen Europa bewezen de betrouwbaarheid
van deze nieuwe technologie.

Hybrid Fuel Cell
Type
A330 Fuel Cell

A330 Fuel Cell

Lengte 13155 mm
Hoogte 3420 mm
Breedte 2550 mm
Aantal zitplaatsen 34 + chauffeur + 2 klapstoelen
Wielbasis 5110 / 1690 mm
Vooroverbouw 2715 mm
Achteroverbouw 3640 mm
Instaphoogte 330 mm
Staan hoogte

Fuel Cell

Een PEM (Proton Exchange Membrane) brandstofcel is een apparaat dat de protonen in de waterstof door een membraan stuurt. De electronen daarentegen verlaten de cel via een externe kring om electriciteit op te wekken. Er is geen schadelijke uitstoot en het enige bijproduct is waterdamp. Een brandstofcel heeft geen bewegende delen die wrijving kunnen veroorzaken. In tegenstelling tot klassieke verbrandingsmotoren produceert een brandstofcel geen geluid. Bij gebruik van hernieuwbare energiebronnen om waterstof te produceren, is een brandstofcel een van de meest milieuvriendelijke middelen om een aandrijving te verzekeren.

Fuel Cell

Boek Run on Water

Met onze waterstofbussen neemt VAN HOOL sinds 2004 het voortouw, en hebben we een stevige internationale reputatie opgebouwd in de VS en EU. Paul Jenné, voormalig directiemedewerker bij VAN HOOL, coördineerde twee grote EU waterstofprojecten. In het boek RUN ON WATER vertelt hij hoe Van Hool een idee omzette in een commercieel product, over de huidige en ambitieuse toekomstplannen en waarom waterstof en brandstofcellen hier zijn om te blijven, met de steun van Hydrogen Europe en waterstofexpert Mark Pecqueur.

Het Engelstalig boek ‘Run on Water – The Hydrogen Way’ kan rechtstreeks besteld worden :

-          in geprinte versie op www.markpecqueur.com
-          in e-boek versie op www.bravenewbooks.nl/pauljenne

Boek Run on Water

Plan een bezoek of vraag meer info