Curatoren bij Van Hool maken snelle doorstart mogelijk met VDL Groep en GRW/Schmitz Cargobull

Geplaatst op
10 april, 2024

De curatoren hebben een principeovereenkomst gesloten met VDL Groep (autocars en bussen) en GRW, een partnerbedrijf van Schmitz Cargobull (opleggers).

Koningshooikt, België – Het college van 4 curatoren aangesteld bij Van Hool, de onafhankelijke constructeur van bussen, autocars en industriële voertuigen, die afgelopen maandag, 8 april 2024, door de Ondernemingsrechtbank van Mechelen failliet verklaard werd, maakt een snelle doorstart van het bedrijf mogelijk. De curatoren hebben het bindend bod, dat werd uitgebracht door VDL Groep (Nederland) en GRW (Zuid-Afrika), een partnerbedrijf van Schmitz Cargobull (Duitsland), met alle betrokken stakeholders besproken en finaal aanvaard. De andere biedingen die de afgelopen dagen werden voorgelegd aan het college van curatoren werden uiteraard ook besproken met diezelfde stakeholders en uiteindelijk niet weerhouden.

Van bij aanvang van hun mandaat was het opzet van het college van curatoren om op korte termijn een doorstart mogelijk te maken om, enerzijds, de intrinsieke waarde van het volledige bedrijf te vrijwaren en, anderzijds, zoveel mogelijk de tewerkstelling te behouden.

Jeroen Pinoy, één van de curatoren zegt hieromtrent: “De interesse bij de verschillende partijen was zeer oprecht en toonde een mooie waardering voor het failliete bedrijf Van Hool en haar medewerkers. Bij het onderling vergelijken van de totaliteit van de verschillende bestanddelen van de recente biedingen en interessebetuigingen, bleken deze niet significant beter dan het bindende bod dat VDL Groep en GRW reeds afgelopen week hadden uitgebracht. Het risico bestond dat bij een niet-onmiddellijke doorstart van het bedrijf, het goede werknemerspotentieel bij Van Hool verloren zou gaan. Bovendien zou de distributie van bestelde voertuigen (zowel autocars, autobussen en industriële voertuigen) nog langer op zich laten wachten waardoor onvermijdelijk inkomsten zouden misgelopen worden. Hierdoor zou de productie én het distributiekanaal ‘droog gelegd’ worden, hetgeen onherstelbare schade zou veroorzaken. We zijn ervan overtuigd, in samenspraak met de betrokken stakeholders, dat de overname van het failliete Van Hool door VDL Groep en GRW de beste oplossing is voor de tewerkstelling en een duurzame doorstart mogelijk maakt”.

Er was sprake van een intensief proces dat door het uitblijven van een oplossing van de familiale erfrechtelijke situatie, onder zeer hoge druk stond omwille van de liquiditeitspositie van het bedrijf. De principe-overeenkomsten gesloten met de internationaal gerenommeerde familie-ondernemingen VDL Groep en GRW zijn, gegeven de omstandigheden, het best haalbare resultaat voor alle betrokken partijen. Dit neemt niet weg dat vele medewerkers helaas een baan buiten Van Hool zullen moeten zoeken.

Met deze principeovereenkomst komt nu een definitief einde aan Van Hool, een iconisch bedrijf in de Vlaamse maakindustrie. Nadat maandag 8 april ll. het faillissement van de Van Hool nv en de overkoepelende familieholding Immoroc NV, door de Ondernemingsrechtbank van Mechelen, werd uitgesproken, kwamen de curatoren aan zet om de gepaste overnamekandidaten te vinden. Van Hool nv was, ondermeer, door externe factoren zoals de impact van het coronavirus, wereldwijde toeleveringsproblemen, sterke inflatie en hoge energiekosten in een bijzonder moeilijke financiële  situatie terecht gekomen. Nadat Marc Zwaaneveld op 17 januari ll. tot co-CEO werd benoemd, naast Filip Van Hool, was duidelijk dat het tij op korte termijn diende gekeerd te worden. Op 11 maart werd een ‘Herstelplan Van Hool’ aangekondigd met een strategische heroriëntering van het bedrijf en een intentie tot collectief ontslag voor 1.100 medewerkers. Gezien de hoogdringendheid van de situatie werd een korte deadline gesteld van 31 maart. Er werden gesprekken gevoerd met diverse stakeholders waaronder banken, overheidsinstanties, aandeelhouders, de raad van Bestuur, vakbonden en potentiële investeerders. Op 19 maart kreeg Van Hool tijdelijke bescherming tegen zijn schuldeisers toegewezen door de Ondernemingsrechtbank van Mechelen. Op 25 maart deelde de onderneming mee dat een erfrechtelijk geschil binnen de aandeelhouders en familie Van Hool niet opgelost raakte en werd onmiddellijk hard werk gemaakt van een parallel traject dat reeds ingezet was om alternatieve scenario’s te verkennen. Hierbij werden gesprekken geïntensifieerd met potentiële overnemers om de mogelijkheid van een snelle doorstart te onderzoeken, met aandacht voor alle belanghebbenden en vooral voor de medewerkers van het bedrijf. Uiteindelijk bleken de VDL Groep (voor autobussen en autocars) en GRW, zelf internationaal actief in de maakindustrie, de meest geschikte kandidaten voor de overname van het failliete Van Hool.

                        EINDE

Omtrent Van Hool: Van Hool was een Belgisch onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen, gevestigd in Koningshooikt. Het bedrijf werd opgericht in 1947. Het overgrote deel van de productie was bestemd voor Europa en Noord-Amerika. Van Hool telde ca 4.100 medewerkers wereldwijd, waarvan het grootste deel in de productievestigingen in Koningshooikt (België) en in Skopje (Noord-Macedonië).

Omtrent VDL Groep: Kracht door samenwerking. Dat is de basis van VDL Groep, het internationale industriële familiebedrijf met het hoofdkantoor in Brainportregio Eindhoven. Opgericht in 1953, nu 71 jaar later staat sinds 2017 de derde generatie van de familie Van der Leegte aan het roer. VDL Groep is met ongeveer 15.000 medewerkers actief in 19 landen. De groep omvat meer dan 100 werkmaatschappijen, elk met een eigen specialisme, die onderling intensief samenwerken.
De activiteiten van deze bedrijven zijn samen te vatten in de ‘vijf werelden van VDL’: Hightech, Mobility, Energy, Infratech en Foodtech. De gecombineerde jaaromzet is in 2023 uitgekomen op 6,354 miljard euro. www.vdlgroep.com  

Omtrent GRW: GRW is de toonaangevende fabrikant van tankwagens en koeltrailers in Zuid-Afrika, met export naar Sub-Sahara Afrika, Europa, het Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten en Australië. GRW is een familiebedrijf dat werd opgericht in 1996, en in 2018 verwierf Schmitz Cargobull een belang van 39% in GRW. GRW produceert jaarlijks 1200 tankwagens met een personeelsbestand van 630 werknemers. www.grw.co.za www.grw-europe.com

Omtrent Schmitz Cargobull: Schmitz Cargobull is de toonaangevende fabrikant van trailers voor temperatuurgecontroleerd vrachtvervoer, algemene lading en bulkgoederen in Europa. Schmitz Cargobull werd opgericht in 1892 in Münsterland, Duitsland. Het familiebedrijf produceert jaarlijks ongeveer 60.000 voertuigen met meer dan 6.000 werknemers en genereerde een omzet van ongeveer 2,6 miljard euro in het boekjaar 2022/23. Het internationale productienetwerk omvat momenteel tien fabrieken in Duitsland, Litouwen, Spanje, Engeland, Turkije, Slowakije en Australië. www.cargobull.com 
 

Redacteurs: Voor verdere informatie kan u contact opnemen met:

Van Hool: Dirk Snauwaert – Woordvoerder van de curatoren - Bernard Van Hoolstraat 58,
2500 Lier (Koningshooikt), België. Tel : +32 (0)3 420 22 12; mobile : +32 (0)499 555 032
email dirk.snauwaert@vanhool.com web www.vanhool.com

VDL Groep: Miel Timmers, Head of Communications & Public Affairs, Hoevenweg 1 | 5652 AW | PO Box 8811 | 5605 LV | Eindhoven | Nederland tel : +31 (0)6 14 76 70 66 of email m.timmers@vdl.nl web www.vdlgroep.com  

Schmitz Cargobull / GRW: Luzanne Theron – Public Relations Officer, 20 Abattoir Road, Worcester, South Africa. Tel +27 (0) 82 511 4215 email luzanne@grw.co.za  web www.grw.co.za web www.grw-europe.com

Anna Stuhlmeier - Head of Marketing Communications, Press & PR, Schmitz Cargobull AG Bahnhofstraße 22 · DE-48612 Horstmar. Tel +49 (0) 160 9682 1832 email anna.stuhlmeier@cargobull.com web www.cargobull.com