Voertuig v/d maand

Van Hool bouwt nieuw gamma lijnbussen: 100% zero-emissie.

Geplaatst op
07 juni, 2022

 

 

  • Het A-gamma bestaat uit 4 types van 12 tot 24 meter.
  • Batterij-elektrisch, brandstofcel (waterstof) en trolley zijn de aandrijflijnen: 100% zero-emissie.
  • 2 tot 5 passagiersdeuren mogelijk.
  • Reeds 13 orders binnen voor 162 nieuwe A-bussen.

Parijs (Frankrijk)/Koningshooikt (België) - Van Hool, de Belgische constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen, heeft op de eerste dag van Euro Mobility Expo 2022, een internationale vakbeurs voor het openbaar vervoer haar eerste exemplaar van een compleet nieuw gamma 100% zero-emissie lijnbussen voorgesteld. De Van Hool A12 Batterij Elektrisch is het eerste voertuig uit een compleet nieuw gamma lijnbussen in 4 verschillende lengtes (12m, 13m,  18m en 24m) voorzien van uitsluitend zero-emissie aandrijflijnen: batterij-elektrisch, brandstofcel (waterstof) en trolley. Met dit nieuwe A-gamma bouwt het bedrijf verder op haar verworven kennis en ervaring op het vlak van milieuvriendelijke lijnbussen voor openbaar stads- en streekvervoer. Van Hool is klaar om een antwoord te geven op de steeds groeiende vraag van openbare vervoersmaatschappijen die hun vloten volop aan het ‘vergroenen’ zijn. Nog vóór de officiële aankondiging van het nieuwe A-gamma mocht Van Hool reeds 13 orders noteren, voor een totaal van 162 bussen.

Filip Van Hool, CEO bij Van Hool NV, verklaart: “Het opzet bij het ontwerp van het nieuwe A-gamma was een milieuvriendelijk (100% zero-emissie), comfortabel, veilig, tijdloos en duurzaam busaanbod te ontwerpen dat kan ingezet worden in het stads- en streekvervoer in Europa. Hierbij wilden we een geïntegreerd nieuw gamma presenteren dat de hoge verwachtingen van de vervoersmaatschappijen, de chauffeurs en de passagiers kan inlossen. Het nieuwe binnen- en buitendesign, en de keuze voor de 3 verschillende aandrijflijnen, werden gekoppeld aan enerzijds de internationale ervaringen die we de voorbije decennia hebben opgebouwd, en anderzijds de uitdagingen waar de openbare vervoersmaatschappijen de komende jaren mee zullen geconfronteerd worden. Onze klanten gaan voluit voor de vergroening van hun vloot en streven naar zero-emissie. Zij koppelen dat aan comfort en veiligheid voor de gebruikers van het openbaar vervoer, aan een aangename werkomgeving voor de chauffeur en aan een TCO (total cost of ownership) om op een rendabele manier hun opdracht uit te voeren. We zijn meer dan ooit klaar om een rol van betekenis te spelen op de Europese markt van het openbaar vervoer. We hebben nu een compleet nieuw gamma stadsbussen, in 4 verschillende lengtes (12m, 13m, 18m en 24m)en voorzien van uitsluitend zero-emissie aandrijflijnen: batterij-elektrisch, brandstofcel (waterstof) en trolley.”

Bij het ontwerpen en ontwikkelen van het nieuwe A-gamma werd bijzonder veel aandacht geschonken aan het gewicht, de duurzaamheid en de modulariteit van de bussen.

Door gebruik te maken van hoogsterkte inox, laag gewicht composietmaterialen en duurzame verlijmingstechnieken zijn structurele gewichtsbesparingen gerealiseerd. Hiervoor werd gebruik gemaakt van computersimulatie- en optimalisatietechnieken in combinatie met meer dan 75 jaar vakmanschap en ervaring.

Op het zelfdragend sandwichdak van de bus is een modulair bevestigingssysteem geplaatst voor de inbouw van componenten, zoals batterijen, airco- en bedieningssystemen. Het upgraden/updaten, het eventueel later ombouwen en het vervangen door andere componenten, zal daardoor gemakkelijker gebeuren en staat dus borg voor een lange levensduur van het voertuig. Op deze manier levert de firma Van Hool een belangrijke bijdrage aan de circulaire economie.

Nog voor het A-gamma officieel is voorgesteld, noteert het bedrijf uit Koningshooikt reeds 13 bestellingen, voor in totaal 162 bussen:

  • 67 Van Hool A13 batterij-elektrische bussen voor Tide - Aalborg (DK)
  • 36 Van Hool A12 batterij-elektrische bussen voor De Lijn - Vlaanderen (B)
  • 19 Van Hool A12 batterij-elektrische bussen voor pachters van De Lijn - Groep Waaslandia (B), De Decker - Van Riet (B), Parmentier (B)
  • 2 Van Hool A12 brandstofcelbussen voor FAHMA - Frankfurt (D)
  • 4 Van Hool A12 brandstofcelbussen voor Pau (F)
  • 14 Van Hool A12 brandstofcelbussen voor Réseau Astuce - Rouen (F)
  • 7 Van Hool A12 brandstofcelbussen voor SMTC90 - Belfort (F)
  • 7 Van Hool A12 brandstofcelbussen voor Lorient (F)
  • 6 Van Hool A12 brandstofcelbussen voor Eberswalde (D)

Het design van het nieuwe A-gamma wordt aan de voorzijde gekenmerkt door zijn aerodynamische vorm. De grote voorruit biedt optimaal zicht voor zowel chauffeur als passagiers. De bussen worden uitgerust met de nieuwste generatie LED-koplampen met dagrijlichten.

Aan de achterzijde zorgt de grote achterruit voor veel lichtinval. Ook hier worden LED-lichten van de nieuwste generatie gebruikt. Het grote toegangsluik in de achterwand zorgt voor een gebruiksvriendelijke toegang tot het technische gedeelte van de bus. De grote zijruiten versterken de lichtinval in de bus, en dragen zo bij tot een helder interieur. De bussen zijn voorzien van brede passagiersdeuren, wat het in- en uitstappen voor de passagiers gemakkelijker maakt. Voor de chauffeur wordt standaard een gesloten cabine met veel opbergruimte voorzien. De ergonomische cabine (die voldoet aan de VDV-normen: Verband Deutscher Verkehrsunternehmen) geeft de chauffeur in één oogopslag zicht op alle functionaliteiten van het voertuig, wat de algemene veiligheid ten goede komt. Het binnenklimaat wordt geregeld door een uniek systeem waarbij geconditioneerde lucht uit een centraal dak-luchtkanaal komt, op basis van warmtepomptechnologie (met als tussenmedium water) en tractie-warmterecuperatie, wat resulteert in energiebesparing ten opzichte van een klassieke warmtepomp.

Om de autonomie van de voertuigen te maximaliseren, was het cruciaal om het leeggewicht van de voertuigen te minimaliseren. Door middel van, enerzijds, ‘eindige elementen’-berekeningstechnieken en, anderzijds, het gebruik van hoogsterkte (duplex) roestvaste staalsoorten, was het mogelijk om de staalstructuur van zowel chassis als zijgeraamte te optimaliseren. De integratie van een state-of-the-art lichtgewicht sandwichdak vervolmaakt de gewichtsoptimalisatie.

Het nieuwe A-gamma werd speciaal ontworpen om een koolstofvrije toekomst te ondersteunen zonder in te boeten aan rijeigenschappen, passagierscomfort of voertuigprestaties. Om dit doel te bereiken werkt Van Hool, als 100% onafhankelijke integrator, met componenten en technologie van verschillende toeleveranciers/projectpartners. De sterkte van Van Hool ligt in de kennis en de ervaring van haar medewerkers om deze componenten optimaal op elkaar af te stemmen.

In het vooruitzicht van de 75ste verjaardag van het bedrijf (1947-2022) bevestigt Van Hool hiermee haar innovatieve slagkracht, steunend op een jarenlange ervaring. Van Hool bouwde reeds meer dan 1.400 elektrisch aangedreven bussen en autocars in verschillende complexe uitvoeringen: batterij-elektrisch, hybride, waterstof en trolley. Eind 2020 leverde Van Hool de eerste van tien volledig batterij-aangedreven elektrische touringcars van het type CX45E met laadinfrastructuur, bestemd voor de Verenigde Staten. Ondertussen zijn in totaal 22 exemplaren hiervan verkocht, en werd recent de TDX25E gelanceerd: de eerste 100% batterij-elektrische dubbeldekker touringcar ter wereld.

Van Hool is een Belgisch onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen, gevestigd in Koningshooikt. Het bedrijf is opgericht in 1947, en viert in 2022 haar 75ste verjaardag. Het overgrote deel van de productie is bestemd voor Europa en Noord-Amerika. Van Hool telt ruim 3.500 medewerkers wereldwijd, waarvan het grootste deel in de productievestigingen in Koningshooikt (België) en in Skopje (Noord-Macedonië).

EINDE

Redacteuren, voor inlichtingen kan u contact opnemen met:

Dirk Snauwaert - Public Relations Manager bij Van Hool
Bernard Van Hoolstraat 58, 2500 Lier (Koningshooikt), BELGIË
t      +32 (0)3 420 22 12
m    +32 (0)499 555 032
e     dirk.snauwaert@vanhool.com
w    www.vanhool.com