Van Hool op IAA 2018 (Hall 11 stand C12)

Geplaatst op
21 september, 2018

Van Hool product-update

Koningshooikt – Van Hool, onafhankelijk constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen, tekent weer present op de IAA in Hannover, Duitsland, dat plaats vindt van 20 tem 27 september 2018. Het bedrijft stelt er de nieuwigheden voor in het EX en TX-gamma, in Hall 11 stand C12. 

Een nieuwe drijflijn op gans het gamma EX & TX

Met de introductie van nieuwe drijflijnen in de touringcars EX en T(D)X zet Van Hool nieuwe stappen inzake milieuvriendelijkheid, brandstofverbruik, onderhoudskosten en reiscomfort.

De invoering van de DAF ‘Next Gen’-motoren betekent een aanzienlijke besparing in verbruik en onderhoudskosten. De DAF MX-11 en MX-13 ‘NG’-motoren werden op tal van punten grondig herzien met het oog op vermindering van verbruik en uitstoot van CO2. Het motorblok werd aangepast voor minder interne wrijving en weerstand en de motoren werden voorzien van een nieuwe turbo met snellere reactietijd, nieuwe zuigers voor een betere verbranding, een koelwaterpomp met variabel debiet, een eveneens variabele high efficiency oliepomp, individueel aangestuurde alternatoren en een veralgemening van de motorrem. Bovendien kregen de motoren telkens meer vermogen en een hoger koppel. Dankzij downspeeding leveren de motoren hun maximaal koppel voortaan aan een lager toerental, met een lager verbruik en beperking van geluid en trillingen als resultaat. Tot slot kon er met de motor-upgrade tot meer dan 50 kg gewicht bespaard worden.

De eerste testresultaten toonden een substantiële brandstofbesparing die de door DAF aangekondigde brandstofbesparing van 3% ten opzichte van de vorige generatie motoren ruim overschreed.

Dankzij een aanzienlijke verlenging van de onderhoudsintervallen (standaard interval tot 100.000 km, verlengd interval tot 150.000 km (MX-11) of zelfs 200.000 km (MX-13), kan de klant gevoelig besparen op onderhouds- en herstellingskosten.

Van Hool biedt zodoende voertuigen aan met een interessante en competitieve TCO-verhouding (Total Cost of Ownership).   

Ook het aanbod van versnellingsbakken evolueert voor het modeljaar 2019. Zo worden alle versies met twee assen (EX) nog steeds standaard voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak. De geautomatiseerde versnellingsbak ZF AS Tronic werd inmiddels vervangen door een modernere ZF TraXon waar vermindering van verbruik (en dus ook van CO2-uitstoot) en een geoptimaliseerd schakelcomfort op het voorplan stonden. ZF TraXon beschikt standaard over de EcoRoll-functie, een zeilfunctie waarbij de motor in bepaalde omstandigheden, zoals een lichte daling of op vlak terrein, niet of bijna niet hoeft te worden aangesproken en waarbij het toerental kan worden verlaagd, zelfs tot aan het stationaire toerental. Hierdoor kan er aanzienlijk brandstof worden bespaard.

Voor wie kiest voor compromisloos comfort, kan beschikken over de volledig automatische (hydraulische) versnellingsbak ZF Ecolife (EX 2-assers) of over de Allison T525R (EX & T(D)X 3-assers). De Allison automatische versnellingsbak is bij Van Hool een uniek aanbod inzake comfort, gebruiksgemak en betrouwbaarheid en kent de laatste jaren een steeds groeiend succes.

EX met nog meer efficiëntie

In de loop van dit jaar introduceerde Van Hool een herziene versie van EX met het oog op het verminderen van het gewicht. De gewichtsbesparing komt meteen ten voordele van een lager brandstofverbruik en een beperking van de CO2-uitstoot en bedraagt, afhankelijk van het model, tot 900 kg.

Samen met een lichtgewicht-constructie kreeg de wagen een nieuwe motorophanging en een herziene motorkoeling, samen goed voor een stiller en trillingsvrij voertuig waarbij reiscomfort hoog in het vaandel staat. Naast het klassieke aanbod van EX 15, 16 en 17 ‘M’ en ‘H’ zal in de loop van dit jaar het gamma van EX verder worden uitgebreid met een lagere versie ‘L’ (mid-dekker), een korte versie ‘11’ (10m-klasse) of een combinatie van beide. Met de uitbreiding van zijn EX-gamma kan Van Hool derhalve een bredere markt bereiken. 

Uitrusting ter vermindering van verbruik en onderhoudskosten

Een lager verbruik, vermindering uitstoot CO2

DAF ‘Next Gen’-motoren: diverse aanpassingen met als doel het verbruik te verminderen, de uitstoot van CO2 te doen dalen en het geheel onderhoudsvriendelijker te maken.

  • Downspeeding: de nieuwe DAF ‘NG’-motoren leveren hun koppel bij een lager toerental. In combinatie met een aangepaste achterasverhouding zorgt dit voor een lager toerental bij kruissnelheid, minder verbruik, een lagere uitstoot van CO2 en een stiller voertuig (passagierscomfort).
  • EcoRoll-functie: een zeilfunctie waarbij de motor in bepaalde omstandigheden, zoals een lichte daling of op vlak terrein, niet of bijna niet hoeft te worden aangesproken en waarbij het toerental kan worden verlaagd, zelfs tot aan het stationaire toerental. Hierdoor kan er aanzienlijk brandstof worden bespaard.
  • Idle Shut-Down: bij stilstaand voertuig wordt de motor na 5 minuten traagloop uitgeschakeld om brandstof te besparen.
  • PCC (Predictive Cruise Control): de elektronische sturing van zowel de motor als de versnellingsbak maakt gebruik van GPS-data om zodoende het schakelgedrag ‘anticiperend’ aan te passen aan de geografische kenmerken van het traject. Dankzij deze voorziening zal de versnellingsbak steeds de optimale verhouding kiezen waardoor er met zo weinig mogelijk brandstof zo efficiënt mogelijk kan worden gereden. Deze optie zal tegen het einde van dit jaar beschikbaar zijn.   
  • ZF TraXon-versnellingsbak: deze nieuwe en modernere geautomatiseerde versnellingsbak schakelt sneller en past zijn schakelgedrag aan in functie van een lager verbruik en een lagere uitstoot van CO2. Bovendien kan deze versnellingsbak zeer hoge koppelwaarden aan en vormt hij een ideale combinatie met de krachtigste motoren en een zeer lange asoverbrenging.      
  • Intelligent en ecologisch beheer van de alternatoren, de oliepomp, de waterpomp en de oliepomp van de stuurbekrachtiging. Deze worden voortaan variabel ingezet, m.a.w. zij leveren hun prestaties enkel en alleen wanneer dit vereist is. Hierdoor wordt de motor niet onnodig belast en wordt de levensduur van de componenten verlengd.
  • ECAS elektronische hoogteregeling ophanging: een nieuwe elektronisch gestuurde ophanging waarbij de hoogteregeling elektronisch wordt beheerd en waardoor er minder perslucht wordt verbruikt. In combinatie met het eveneens nieuwe intelligente persluchtbeheer (EC APU - Persluchtdroger) wordt de luchtcompressor enkel ingeschakeld wanneer nodig en op het meest gunstige ogenblik (vb: voertuig rijdt in rechte lijn of in afdaling). Mede dankzij een hogere druk van de persluchtreserve (12 bar i.p.v. 10 bar) kan er langer worden gereden alvorens de compressor opnieuw moet worden aangesproken.
  • Gebruik van HVO- of biobrandstoffen: de DAF ‘NG’-motoren zijn ontworpen voor het gebruik van de meest recente biobrandstoffen. Deze brandstoffen leveren een enorme bijdrage aan het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen (CO2).
  • EX Light-weight: samen met de esthetische aanpassingen die op EX werden ingevoerd, werd ook de constructie van de EX 2-asser grondig herzien met het oog op het verminderen van verbruik en uitstoot van CO2. Afhankelijk van de uitvoering kon tot 900 kg worden bespaard. Mede dankzij deze aanpassing werd het voertuig stiller en trillingsvrij waardoor EX binnen zijn segment een referentie is geworden inzake comfort, rij- en reisbeleving.    
  • Vernieuwde motorkoeling op EX en TX: om de motor minder te belasten en zodoende minder te verbruiken werd ook de koeling van alle EX- en TX-voertuigen grondig herzien. De motoren uitgerust met een dwarskoeling, beschikken voortaan over een koelventilator met drie snelheden (voorheen 2) waardoor de snelheid van de ventilator beter kan worden aangepast aan de vereiste koelcapaciteit. De EX 2-assers beschikken dan weer over een volledig nieuwe langskoeling waarbij de ventilator hydraulisch wordt aangedreven en een 100% variabele ventilatorsnelheid mogelijk wordt. Het ganse voertuig werd hierdoor niet alleen zuiniger, maar ook stiller en vrij van trillingen.       

Meer Up-time, minder Down-time

Minder onderhoud betekent minder bezoeken aan de werkplaats en gunstiger gebruikskosten

  • Verlengde onderhoudsintervallen DAF ‘NG’-motoren: de maximale onderhoudsintervallen werden op de nieuwe DAF-motoren aanzienlijk verlengd. Zo bedragen ze voortaan op de MX-11-motor 150.000 km en op de MX-13-motor niet minder dan 200.000 km. Het voertuig kan dus langer rijden en de algemene R&M-kosten (Repair & Maintenance) verminderen met tot 3%. Het voertuig kan dus met andere woorden langer rijden aan gevoelig lagere onderhoudskosten. 
  • Nieuwe EAS (Exhaust Aftertreatment System – nabehandeling uitlaatgas): het nabehandelingssysteem werd 50kg lichter en werd 1/3e compacter. Voorheen diende de Dieselpartikelfilter elke 3 jaar of gemiddeld elke 500.000 km te worden gereinigd. Met de nieuwe generatie motoren van vandaag dient dit slechts gemiddeld elke 500.000 km te gebeuren. 
  • Integratie motorrem : de motoren met geautomatiseerde en automatische versnellingsbak beschikken veralgemeend over een motorrem. Bij activatie van de remvertrager in de versnellingsbak grijpt de motorrem bijkomend in en zorgt voor een efficiënte vertraging van het voertuig. Mede door deze motorrem worden de remblokken minder belast en dienen ze minder snel te worden vervangen.

Op de binnenstand in Hall 11 stand C12 toont Van Hool :

  • TX16 Astronef (50+1+1) : uitgerust met een PACCAR-DAF MX13 - NG - 390 Kw - 530 Pk + ZF TRAXON.
  • EX16 M (48+1+1) : uitgerust met een PACCAR-DAF MX11 - NG - 330 Kw + ZF TRAXON.

Op de buitenstand ter hoogte van Hall 27 stelt Van Hool volgende voertuigen beschikbaar voor testritten :

  • TX16 Astron (55+1+1) : uitgerust met een PACCAR-DAF MX13 - NG - 375 Kw - 510 Pk + Allison T525R.
  • TDX25 Astromega (58+1+1) : uitgerust met een PACCAR-DAF MX13 - NG - 390 Kw – 530 Pk  + Allison T525R
  • EX16 M (59+1+1) : uitgerust met een PACCAR-DAF MX11 - NG - 320 Kw - 435 Pk + ZF Ecolife.

Voor de testritten dienen geïnteresseerden zich aan te melden op de stand van Van Hool in Hall 11 stand C12.

Van Hool is een Belgisch onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen. Het bedrijf, opgericht in 1947 is gevestigd in Koningshooikt. Het overgrote deel van de productie is bestemd voor Europa en Amerika. Van Hool telt ruim 4.750 medewerkers wereldwijd waarvan het grootste deel uiteraard in de productievestigingen in Koningshooikt (België) en in Skopje (Macedonië).

EINDE

Redacteuren, voor inlichtingen kan u contact opnemen met:

Dirk Snauwaert, Public Relations Manager bij Van Hool
Bernard Van Hoolstraat 58, 2500 Lier (Koningshooikt), België
Tel: +32 (0)3 420 22 12; Gsm: +32 (0)499 555 032
e-mail: dirk.snauwaert@vanhool.com
Website Van Hool: www.vanhool.be