ÎIe-de-France Mobilités (Parijs) kiest voor het innovatieve en duurzame bussysteem van het consortium Van Hool - Kiepe Electric - Alstom.

ÎIe-de-France Mobilités (Parijs) kiest voor het innovatieve en duurzame bussysteem van het consortium Van Hool - Kiepe Electric - Alstom.
  • Een wereldprimeur: een innovatieve mobiliteitsoplossing bestaande uit 24 meter lange dubbelgelede elektrische bussen aangedreven door snellaadaccu’s met hoog vermogen en opgeladen door een  statisch laadsysteem via geleiding op de grond (SRS).
  • De raamovereenkomst omvat minimaal 56 voertuigen. De oplossing is bedoeld voor twee Bus Rapid Transit-lijnen (BRT) in de regio Île-de-France, waaronder de drukste lijn in de Parijse agglomeratie en een derde lijn in optie.
  • Een 100% elektrische mobiliteitsoplossing die reizigers meer ruimte, comfort, stilte, toegankelijkheid en snelheid biedt. 
     

De regio Île-de-France, die wereldwijd bekendstaat om haar ambitieuze initiatieven op het gebied van duurzame mobiliteit, en de vervoersautoriteit Île-de-France Mobilités hebben gekozen voor de innovatieve en duurzame vervoersoplossing van het consortium Van Hool - Kiepe Electric - Alstom. Deze oplossing – een wereldprimeur – bestaat uit 24 meter lange, dubbelgelede elektrische bussen van Van Hool, aangedreven door de snellaadaccu’s met hoog vermogen van Kiepe Electric, die worden opgeladen door het statische laadsysteem via geleiding op de grond (SRS) van Alstom. De raamovereenkomst omvat minimaal 56 voertuigen.

De oplossing van het consortium Van Hool - Kiepe Electric - Alstom is bedoeld voor de T Zen 4- en T Zen 5-snelbuslijnen in het zuiden van Parijs en voor een derde lijn onder optie. Voor passagiers biedt deze oplossing meer ruimte, comfort, stilte, toegankelijkheid en snelheid. 

Filip Van Hool, CEO van Van Hool, licht deze aankondiging toe: “Wij zijn blij en trots dat Van Hool, in nauwe samenwerking met zijn partners Kiepe Electric en Alstom, door Île-de-France Mobilités is geselecteerd voor de uitvoering van dit unieke mobiliteitsproject in de regio Île-de-France. De toekomst van het openbaar vervoer is emissievrij. Deze oplossing, een wereldprimeur, voldoet volledig aan de hoge verwachtingen van de vervoersautoriteit, de chauffeurs, het onderhoudspersoneel en de passagiers naar een hoogwaardig openbaar vervoer dat duurzaam en economisch verantwoord is.”

Dr. Peter Radina, lid van de Raad van Bestuur van Knorr-Bremse Rail Vehicle Systemsen verantwoordelijk voor Kiepe Electric GmbH in de Knorr-Bresme Group, merkt op: “Voor dit project heeft Île-de-France Mobilités vertrouwen gesteld in ons zeer ervaren consortium en ons innovatieve High-Power Charging-concept (HPC) voor bussen. Voor Kiepe Electric is deze succesvolle aanbesteding een mijlpaal en het begin van onze aanwezigheid in de markt voor openbaar vervoer via e-BRT-lijnen.”

“Bij Alstom in Frankrijk zijn we trots dat we met SRS, ons statische laadsysteem via geleiding op de grond, een bijdrage in samenwerking met onze partners mogen leveren aan de realisatie van een innovatieve en duurzame mobiliteitsoplossing voor Île-de-France Mobilités. Deze oplossing is een wereldprimeur en biedt een hoog niveau van dienstverlening met veel gebruiksgemak. Hierbij wordt ook geprofiteerd van de ervaring van de tramlijn in Nice, waar SRS over een afstand van 15 km en met 34 trams uitgerold en in bedrijf genomen is”, aldus Jean-Baptiste Eyméoud, President van Alstom in Frankrijk.

Bussen die aan strenge duurzaamheidscriteria voldoen en een hoog niveau van dienstverlening bieden.
De 24 meter lange, dubbelgelede, 100% elektrische Exqui.City 24-voertuigen van Van Hool voldoen aan hoge verwachtingen op het gebied van passagierscomfort en gebruiksgemak. De bussen kunnen elk ongeveer 140 passagiers vervoeren (tegenover 70 in een conventionele bus en 100 in een gelede bus van 18 meter) onder optimale omstandigheden wat betreft comfort en moderniteit: ruimte, verlichting, airconditioning, videobewaking, realtime beeld- en geluidsinformatie voor passagiers. De voertuigen zijn volledig toegankelijk voor personen met een beperkte mobiliteit (PBM) dankzij brede schuifdeuren en een lage vloer, waardoor het voor passagiers gemakkelijker is om in en uit te stappen op het station en zich te verplaatsen in de bus.

Het operationeel gebruik van deze ‘trambus’ wordt geoptimaliseerd door de zeer snelle oplading van het voertuig dankzij Alstom’s statische laadsysteem via geleiding op de grond (SRS), dat gekoppeld wordt aan een geïntegreerd energiesysteem van Kiepe Electric. 

Goed presterende elektrische apparatuur.
Kiepe Electric levert het tractiesysteem voor twee aangedreven assen in elk voertuig. De order omvat ook tractiebatterijen, hulpstroomomvormers, koelsystemen en stroomverdelingseenheden (hoogspanningsverdeling). Daarnaast levert het bedrijf de boordsoftware voor het energiebeheer en de tractieaandrijvingsregeling. Ook andere componenten van Knorr-Bremse AG worden ingebouwd, waaronder schroefcompressoren van Knorr-Bremse en remweerstanden van Heine Resistors. Kiepe Electric zorgt voor een zeer hoog niveau van bedrijfszekerheid met behulp van een data-applicatie via de cloud die verbruiks-, route- en prestatieparameters meet. Deze bedrijfsgegevens worden verzameld door het op kunstmatige intelligentie gebaseerde Smart Fleet Management-systeem (SFM) van Kiepe Electric om vervolgens via Kiepe Fleet Management (KFM) te worden doorgegeven aan het basisstation van de exploitant.

Een innovatief laadsysteem op de grond.
Alstom levert het statische laadsysteem via geleiding op de grond (SRS). Het is een innovatieve en interoperabele technologie voor elektrisch vervoer via bussen en trams, ongeacht merk of grootte. Als compacte oplossing past SRS onzichtbaar in het stadsbeeld. SRS zorgt voor veilig, geautomatiseerd en snel opladen met hoog vermogen bij haltes en eindpunten van lijnen. Deze oplossing is al in gebruik op 15 kilometer aan tramlijnen in Nice, waar ze automatisch en snel opladen in het station mogelijk maakt zonder extra beperkingen voor de exploitatie en met een baanbrekende beschikbaarheid (>99,9%). SRS is ontworpen door Alstom in Vitrolles, een wereldwijd centrum van uitmuntendheid voor stroomoplossingen op de grond. Alstom’s bovenleidingvrije systemen zijn betrouwbaar en hebben hun deugdelijkheid bewezen met meer dan 15 jaar commerciële dienst in Frankrijk en andere landen. Voor de T Zen 4- en T Zen 5-projecten zal Alstom de laadsystemen ontwikkelen, de uitrusting leveren, installeren en in bedrijf stellen en de garantie verlenen. De raamovereenkomst omvat ook een Service Level Agreement over de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het bus- en laadsysteem.

De T Zen 4- en T Zen 5-buslijnen.
De T Zen 4- en T Zen 5-lijnen zijn snelbuslijnen die op speciale busbanen rijden. De BRT-lijn T Zen 4 zal de afstand van 14,8 kilometer tussen Viry-Chatillon en Corbeil-Essonnes overbruggen. De nieuwe lijn vervangt de bestaande lijn 402, de drukste lijn in de Parijse agglomeratie, die dagelijks bijna 26.000 passagiers vervoert. De T Zen 5-lijn is een nieuwe 9,5 km lange buslijn die Parijs-13 met Choisy-le-Roi verbindt via Ivry-sur-Seine en Vitry-sur-Seine. 


Van Hool - Van Hool is een onafhankelijk familiebedrijf en fabrikant van bussen, touringcars en industriële voertuigen. Het bedrijf, dat in 1947 werd opgericht, is gevestigd in Koningshooikt (België). In 2022 vier het bedrijf zijn 75-jarig bestaan. Het overgrote deel van de productie is bestemd voor Europa en Noord-Amerika. Van Hool telt wereldwijd zo’n 3500 medewerkers, die merendeels werkzaam zijn in de productiebedrijven in Koningshooikt (België) en Skopje (Noord-Macedonië).

Kiepe Electric - Kiepe Electric, een dochteronderneming van Knorr-Bremse, is gevestigd in Düsseldorf (Duitsland). Het bedrijf is wereldwijd actief en levert elektrische systemen aan de belangrijkste spoorvoertuig- en busfabrikanten. Het bedrijf biedt efficiënte oplossingen en ecologisch duurzame concepten voor emissiearm openbaar vervoer in de vorm van milieuvriendelijke elektrische apparatuur voor lightrailvoertuigen, metro’s en regionale spoorwegnetten, en voor de accu-, trolley- en in Motion Charging-bussen (IMC®).

Alstom - Alstom, dat samenlevingen naar een koolstofarme toekomst leidt, ontwikkelt en verkoopt mobiliteitsoplossingen die de duurzame basis vormen voor het vervoer van de toekomst. Het productaanbod van Alstom loopt uiteen van hogesnelheidstreinen, metro’s, monorails en trams tot geïntegreerde systemen, diensten op maat, infrastructuur, signalisatie en digitale mobiliteitsoplossingen. Alstom heeft wereldwijd 150.000 voertuigen in commerciële dienst. Na de overname van Bombardier Transportation door Alstom op 29 januari 2021 had de groep een gecombineerde pro-formaomzet van € 14 miljard voor de periode van 12 maanden eindigend op 31 maart 2021. Alstom, met hoofdkantoor in Frankrijk, is nu aanwezig in 70 landen en heeft meer dan 70.000 mensen in dienst.
In Frankrijk heeft Alstom ongeveer 12.500 medewerkers, die een pool van deskundigheid voor Franse en internationale klanten vormen. In Frankrijk worden ongeveer 30.000 banen gecreëerd bij de 4500 Franse leveranciers.


Contactpersonen voor de media:

VAN HOOL
Dirk Snauwaert - Public Relations Manager
t  +32 (0)3 420 22 12
m  +32 (0)499 555 032
e  dirk.snauwaert@vanhool.com

KIEPE ELECTRIC / KNORR BREMSE
Julian Ebert - Vakpers, Rail vehicle systems (Knorr-Bremse AG)
t  +49 (0)89 3547 149780809 - München, Duitsland
e  julian.ebert@knorr-bremse.com     

ALSTOM
Philippe Molitor - Media relations, Frankrijk
t  +33 (7) 76 00 97 79
e  Philippe.molitor@alstomgroup.com

Audrey Mabru - Media relations, Île-de-France
t  +33 (7) 64 67 51 19
e  Audrey.mabru@alstomgroup.com